Det finns flera olika anledningar till att man som arbetsgivare önskar utföra alkoholtester och drogtester på sina anställda. De vanligaste anledningarna till alkoholtestning och drogtestning är i samband med nyanställning, vid misstanke om missbruk eller påverkan, i samband med rehabilitering eller önskemål om att utföra slumpmässiga tester.
Drogtestet kan genomföras i samband med en övergripande hälsoundersökning eller som ett enskilt test. Om misstanke finns att en enskild anställd har problem med alkohol eller droger där det bedöms finnas en ökad risk till skada har man som arbetsgivare rätt till att genomföra ett drogtest.
Att genomföra slumpmässiga alkohol- och drogtester på arbetsplatser ger en tydlig bild av hur drogkonsumtionen ser ut på arbetsplatsen. Med hjälp av slumpmässiga drogtester kan man som arbetsgivare se mönster, och i sin tur erbjuda rehabilitering för de som brukar eller kanske till och med missbrukar droger.
Syftet med att genomföra slumpmässiga drogtester är att skapa en säker arbetsmiljö för alla anställda.
Det hjälper arbetsgivaren att motverka missbruk på arbetsplatsen, och säkerställer att samtliga anställda mår bra och får den hjälp som eventuellt behövs.